הצעד השמיני

"ערכנו רשימה של האנשים שבהם פגענו והיינו מוכנים לכפר על מעשינו בפניהם"

שימו לב שהצעד השמיני מתחלק לשני חלקים:
1. עריכת הרשימה של האנשים בהם פגענו.
2. נכונות לכפר על מעשינו.

עריכת הרשימות:
הרשימה הראשונה שנרצה לערוך היא רשימה של כל מי שפגע והזיק לנו.



נגרם לנו נזק. הרשינו לאנשים אחרים לפגוע בנו. כילדים, לא הייתה לנו ברירה וגם לא הייתה לנו היכולת להגן על עצמנו. לפעמים אנחנו מרגישים שהרבה אנשים פגעו בנו, ולא רק כילדים. מי הכאיב לנו? מי גרם לנו להרגיש תחושה של קורבן, מי ניצל אותנו, מי עשה בנו שימוש? מי דחה אותנו או גרם לנו לכאוב? כלפי מי יש לנו טינות, ממי אנחנו מפחדים או נמנעים להיות בקשר בגלל שהם פגעו בנו? את מי אנחנו דוחים בגלל מה שאותו אדם עשה לנו או בגלל שאין לנו את היכולת להגן על עצמנו במחיצת אותו אדם?

ערכו רשימה. כתבו כל שם שתוכלו לחשוב עליו ברשימה הזאת. אם עבדתם את הצעד הרביעי בצורה יסודית, שמות האנשים כבר רשומים אצלכם. אם עולות לכם מחשבות חדשות – רשמו אותם.

כשתסיימו את הרשימה, שימו אותה בצד. קחו דף חדש וערכו רשימה נוספת. רשימה זו חשובה כקודמתה. ערכו את הרשימה השנייה של אנשים שבהם אתם פגעתם.

תפילה לעזרה מהכוח העליון שלכם עשויה לעזור לכם להתמודד עם עבודת הצעד. במי בדיוק פגענו עם ההתנהגויות התלותיות שלנו? אל תעצרו את עצמכם, אל תדאגו עכשיו שתצטרכו להתנצל בפני אותם אנשים או מה תגידו להם, או אם תראו מטופשים. עדיין לא הגיע הזמן להתייחס לעניין הזה. לעת עתה עלינו להתרכז בעריכת רשימה מפורטת של כל אלה שפגענו בהם.

כשאתם עורכים את הרשימה, היו נחושים אך עדינים עם עצמכם. הימנעו מלשקוע בתוך רחמים עצמיים. המטרה של עבודת הצעד לא נועדה כדי שנרגיש אשמה ובושה – המטרה שלנו כאן היא להיפטר מאשמה ובושה. ואל תהיו אובססיביים – אל תתחילו להיסחף אל כל מיני חסרונות לא רלוונטיים או מדומים. התבוננו בהתנהגות שלכם בצורה רגועה ואפשרו לשמות של האנשים שצריכים להופיע ברשימה שלכם לעלות ולהתגלות לכם.



בואו נתקדם לעניינים פיננסיים. למי אתם חייבים כסף כתוצאה מהתלותיות שלכם? שימו את שמם ברשימה. ייתכן שלוויתם כסף שלא החזרתם. ייתכן ששיקרתם או עשיתם מניפולציות כדי לקבל כסף שלא היה מגיע לכם מתוך חרדה והדחף לשרוד. יתכן שכל כך הזנחנו את עצמנו והזנחנו גם את האחריות שלנו בענייני כספים. שימו ברשימה את שמות האנשים שאתם חייבים להם כסף.

הצעד השמיני מבקש חיפוש בנפש. זהו לא צעד שאמור להעניש אותנו או לעורר את הצורך שלנו להרגיש אשמה. זהו צעד שאמור לשחרר אותנו מאשמה ומחרדה.

אנחנו זקוקים להיות נכונים לקבל הדרכה כשאנחנו עובדים את הצעד הזה. לעתים, יש לנו נטייה להרגיש אשמה בקשר לכל דבר שאי פעם עשינו וכלפי כל מי שהיינו איתם בקשר. הרבה ממה שאנחנו מכנים "תלות" נובע מתחושת אשמה מוטעית. אם יש לנו שפע של אשמה מוטעית ביחס לאדם מסוים, נרצה להסתכל מעבר לאשמה ולבדוק אם באיזשהו מקום מסתתר אולי גם זעם שמתחזה לאשמה.

נתקדם אל הרשימה השלישית שהיא חשובה בדיוק באותה מידה כמו שתי הרשימות שקדמו לה - אולי אפילו יותר. השם שיופיע ברשימה השלישית הוא השם שלנו.

"אנחנו" הם בדרך כלל האנשים שפגענו בהם הכי הרבה עם דפוסי התלות שלנו. ובעיקר בפני עצמנו עלינו להיות מוכנים לכפר. על-ידי כך שהדחקנו את רגשותינו ומחשבותינו, הזנחנו את עצמנו, ביקרנו את עצמנו, ביישנו את עצמו, הכחשנו את המציאות של חיינו והיינו מבוהלים ומפוחדים, מנענו מעצמו והחזקנו את עצמנו אחורה - בפירוש פגענו בעצמנו.

למנוע מעצמנו ולהחסיר מעצמנו זה בפירוש להיות לא בסדר עם עצמנו. לא לאהוב את עצמנו זה גם לא בסדר. לאפשר שישקרו לנו וירמו אותנו עד לדרגה שאנחנו כבר לא קשובים לאינסטינקטים הטבעיים שלנו – זה לא בסדר.

לחשוב את עצמנו משוגעים ורעים בגלל שאנחנו עושים מאמץ לשרוד – זה לא בסדר. לקבל התנהגויות לא מקובלות של אנשים אחרים כלפינו – זה לא בסדר. זה לא בסדר לאפשר שיתעללו בנו – ולא משנה מהי דרגת ההתעללות – זה לא בסדר שידברו אלינו או יגעו בנו בצורה לא נאותה.

זה פשוט לא בסדר לאפשר לעצמנו להיות קורבן.

להזניח את עצמו – זה לא בסדר. להתעלם מהרצונות והצרכים שלנו, לעתים עד מצב שהדעת, הגוף והנפש מתמרדים על-ידי כך שהם נעשים חולים. הזנחה או ביטול המתנות והכישרונות שלנו – זה לא בסדר.

זה לא בסדר להתבייש בעצמנו.

שמירה על טינות וכעסים כלפי עצמנו – זה הרסני. אנחנו יכולים להעניש את עצמנו במשך כל חיינו ולאפשר לאחרים גם כן להכאיב לנו.

כל התנהגות שנרשום כהתנהגות תלותית היא למעשה משהו לא בסדר שעשינו כלפי עצמנו. לפעמים זה גם משהו לא בסדר שעשינו למישהו אחר. אנחנו צריכים להיות כנים עם עצמנו בצורה אבסולוטית ועד אשר נעשה זאת, לא נוכל לנווט את המשך ההחלמה שלנו. זהו הצעד שבו אנחנו רושמים את שמות כל האנשים שבהם פגענו. ועד אשר לא נשים את השם שלנו ברשימה – הרשימות שלנו וההחלמה שלנו לא יהיו שלמים.

מומלץ לעבוד את הצעד בחלקים קטנים, בהמשכים... הוסיפו עוד קצת לרשימה כל יום, ומיד לאחר מכן, תעשו משהו שמרגיע אתכם – אולי תרצו לעיין בספר מדיטציות, ליצור קשר טלפוני עם חברה מהקבוצה - עשו משהו שירים אתכם בהרגשה.

אזהרה: אין שום סיבה להרגיש אשמה או להתכונן לכפר על מעשינו אם מה שאנחנו עושים נועד על-מנת לטפל בעצמנו. להגיד "לא", להעמיד גבולות, לא לאפשר שינצלו אותנו או יתעללו בו, להביע את מה שאנחנו מרגישים, לטפל בעצמנו ולהתחיל או להתקדם בהחלמה שלנו – הם לא דברים לא נכונים שעשינו. לפעמים אנחנו עשויים להרגיש אשמה בגלל שאנחנו משנים את עצמנו, בגלל שאנחנו משחררים את עצמנו מדפוסי התנהגות לקויים ומכללים שמורים לנו לא לעשות את זה. אנחנו לא צריכים להתנצל על זה שאנחנו מטפלים בעצמנו.

המטרה של הצעד הזה היא להיות ישרים עם עצמנו ולא נוקשים עם עצמנו. התכלית של הצעד היא להחזיר אותנו ליחסים נכונים – עם עצמנו ועם אנשים אחרים. כשנסיים את החלק הזה של הצעד השמיני, יהיו לנו שלוש רשימות: רשימת האנשים שפגעו בנו, רשימת האנשים שבהם אנחנו פגענו ורשימה עם השם שלנו עליה. עכשיו נוכל לעבור לחלק השני של הצעד השמיני שהוא השגת המוכנות לכפר על מעשינו.

היינו מוכנים לכפר:
מה היא בעצם המשמעות של "היינו מוכנים לכפר בפניהם"? צעד זה קורא לשינוי ביחס ובגישה. הוא מבקש מאיתנו להוריד את החומות ואת כל אמצעי ההגנה שבנינו ולהתחיל לחפש אחר שלווה והחלמה בכל מערכות היחסים שלנו. נוכל להתחיל לאהוב כשנעשה מוכנים לקחת אחריות על החלק שלנו.

החלמה מתחילה בתוך עצמנו. היא מתחילה עם מחשבה, חזון ונכונות. שרשרת ארוכה של אהבה והחלמה מתחילה להיווצר שאנחנו מחליטים לטפל בעצמנו עם אנשים ולבוא למקום של שלווה ביחס למערכות היחסים שלנו. אנחנו משחררים את עצמנו מהשליטה ומההשפעה של ההתמכרות שלהם ומיישרים קו עם ההחלמה, עצמנו והכוח העליון שלנו. אנחנו מתחילים לקבל בעלות על כוח בדרכים חדשות לגמרי, דרכים שלא היו ידועות לנו קודם. אנחנו מוציאים את עצמנו מחרדה, בושה ואשמה וצועדים לקראת שלווה.

הפסקנו להתעסק באנשים אחרים. לקחנו את הסיכון והסתכלנו פנימה. כעת אנחנו מתבקשים לקחת סיכון עוד יותר גדול – שבשקט אבל באופן ברור, נקבל אחריות על עצמנו ועל ההתנהגויות שלנו.

הצעד הזה והבאים אחריו מרפא את היחסים שלנו עם עצמנו ועם אחרים. אנחנו בדרך ללמוד להיות בעלים על הכוח שלנו והנסיבות שלנו בכל מצב שהוא. אנחנו לומדים להפסיק לאפשר לאנשים אחרים להפוך אותנו לקורבן ולהפסיק בעצמנו להיות קורבן. אנחנו מוותרים על תפקיד הקורבן שלקחנו על עצמנו.

הצעד נותן לנו רשות להפסיק להילחם עם אחרים ועם עצמנו. אנחנו יכולים ללמוד על עצמנו ואז לגדול וללכת קדימה. אנחנו יכולים לאהוב, לסלוח ולהיסלח.

אל תחששו לעשות את הצעד "מספיק טוב". אל תשתמשו בו כדי להרגיש אשמה. השתמשו ברשימות והיו מוכנים לכפר. כל מה שהצעד מבקש זה לערוך רשימה ולהיות מוכנים לטפל בעצמכם ובהתנהגויות שלכם עם אנשים אחרים. ולא משנה איזה תפקיד משחק האחר.

--------

הצעד השמיני, המובא כאן בקצרה בתרגום חופשי, לקוח מספרה של - Melody Beattie "Codependents Guide To The Twelve Steps".

תגובות