מחסומים אמוציונלאליים

כחלק מצעד 4, החלטנו בקבוצת הצעדים שלנו לכתוב בבית מכתבי רגש (מתוך ספרו של ג'ון גריי - "How to Get What You Want and Want What You Have") בספר יש הדרכה מעולה, עניינית וקלה להבנה.

כשאנחנו מוטרדים ולא יודעים מה הסיבה לכך, זה ברור שלתחושות שלנו אין קשר לכאן ועכשיו. במקרה כזה, נצטרך ליצור קונטקסט מוגן שבתוכו נוכל להרגיש ולשחרר אמוציות מכיוון שאם לא נמצא את הסיבה לתחושות השליליות שאנחנו מרגישים, המוח שלנו יתחיל לייצר אותן ובאופן אוטומטי נמשך או נזמין אל תוך חיינו מצבים שנותנים תוקף לתחושות בלתי פתורות מעברנו.

מה שחוסם אותנו מלנוע קדימה היא הנטייה לחזור שוב ושוב על העבר וזה בגלל שאנחנו לא מוכנים או לא מסוגלים להתמודד עם הרגשות שעולים בנו. אם לא נוכל להסתכל על עברנו ולמלא את החסכים שבתוכנו באהבה, עברנו ישוב אלינו כדפוסים שחוזרים על עצמם ונמשך שוב ושוב אל מצבים שנותנים תוקף לכאב שלנו.



יש לעשות הבחנה בין רגשות שליליים ומחסומים אמוציונליים.
רגשות שליליים מאפשרים לנו להבין שאנחנו במצב של חוסר איזון אבל מחסומים אמוציונליים מגלים לנו שנפלנו מהסוס. זיהוי המחסום מאפשר לנו להבין שעלינו לעשות משהו אחר אם אנחנו רוצים לעלות בחזרה על הסוס.

הסרת המחסומים האמוציונליים
הטכניקה הבסיסית להסרת המחסום היא לאפשר לעצמנו להרגיש את התחושות הקשורות אליו ונמצאות מתחתיו. כאשר נחפש את הרגשות והתחושות שנמצאים מתחת לפני השטח, נסלק את המחסום. כשאנחנו חסומים, אנחנו מוטרדים מהרבה דברים בבת-אחת ורוב הרגשות שלנו מוסתרים.

כדי לעבד את המחסום יש להזיז בחזרה את המחוגים
עלינו לדמיין את עצמנו כילדים ולהרגיש תחושות של עדינות ופגיעות כפי שמרגישים ילדים.
1. זיהוי המחסום והקשרו עם העבר.
2. כתיבת מכתב רגש.
3. כתיבת מכתב תגובה.
4. כתיבת מכתב קשר.

כאשר נעבד את העבר שלנו נוכל לשחרר את המחסומים שבנינו בתוכנו וההיסטוריה שלנו תאבד את כוחה.





מכתב רגש (כאשר המחסום הוא האשמה)
התחושה הכללית: נבגדות
הרגשות הטהורים שנמצאים מתחת לפני השטח יהיו:
כעס
עצב
חשש
צער

אל...
1. אני מרגישה נבגדת כאשר...
2. אני כועסת כש...
3. מעציב אותי ש...
4. אני חוששת ש...
5. מצער אותי ש...
6. הייתי רוצה ש...

תגובה (דמיינו שאתם מקבלים את התגובה האידאלית למכתב שכתבתם)
אל...
1. אני מתנצל ש...
2. אנא סלחי לי ש...
3. אני מבין ש...
4. אני מבטיח ש...
5. אני אוהב.... ואת.... ומגיע לך...
באהבה,

מכתב קשר
אל...
1. האהבה שלך כלפיי גורמת לי להרגיש...
2. עכשיו אני מבינה ש...
3. אני סולחת...
4. אני שמחה ש...
5. אני אוהבת...
6. אני בטוחה ש...
7. אני אסירת תודה ש...
באהבה,

איך מכתבי הרגש מתקשרים לצעד 4 של 12 הצעדים?
אני באופן אישי מודעת היום למחסומים שבניתי שלא אפשרו לי להיות מחוברת לרגשות שלי, ואם אני לא יכולה להיות מחוברת למה שאני מרגישה, בטוח שלא אהיה מסוגלת להיות קשובה לרגשות של אנשים אחרים בעיקר למה שהילדים שלי מרגישים. לא פעם שמעתי את הילדים שלי טוענים כלפיי - "שלא אכפת לי" שבהמשך התפרש אצלם כ-"את לא אוהבת אותנו".

תגובות